I Astrid Lindgrens fotspår

Publicerad 2016-09-14 07:40:00 i Roadtrip, Smultronställe,

Jag älskar Astrid Lindgrens böcker, det var kärleken till hennes sagovärld som fick mig att läsa barnlitteratur på universitetet för en massa år sen. Av nån konstig anledning har jag inte besökt hennes barndomshem i Vimmerby förrän häromveckan. Vi fick en guidad tur i hennes barndomshem på gården Näs och då blev jag sådär rörd igen.
Gården var så mycket mysigare än jag föreställt mig och väldigt mycket större. Ladan var en av dom största i Sverige när Astrid växte upp där. Jag förstår att dom lekte och lekte så dom nästan lekte ihjäl sig. Fullt med folk på i omlopp hela tiden. Många luffare kom till gården, dom räknade med omkring 500luffarnätter per år! 
Min favoritsaga "Allra Käraste Syster" 
Vi hann med en sväng till Katthult och Bullerbyn också. Det är så oerhört vackert att man måste nypa sig några gånger i armen för att fatta att det är sant! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv