Balla brudar #21 - Inge Lööks älskade tanter

Publicerad 2016-09-09 07:09:00 i Balla brudar, Konst,

Gamla tanter och gubbar är det finaste jag vet. Blir alltid så rörd när jag ser en gammal rynkig  människa som kämpat sig igenom hela livet. Dom förtjänar all respekt dom kan få! Här är farmor & jag.
Jag tycker så himla mycket om vykorten som den finska konstnären Inge Löök  gör med gamla glada partytanter som motiv. Hon varvar ritandet med trädgårdsmästeri. Dom första motiven gavs ut 2003 och var tänkta som Alla Hjärtansdagskort men blev populära direkt. "Jag kunde inte förstå varför korten blev så populära och jag har fortfarande svårt att förstå att två tandlösa fula gummor blir så uppskattade. Med mina bilder vill jag inte koncentrera mig på det yttre skalet utan jag vill ge mig in i gummornas inre tankevärld och vara med dom i deras gemensamma små ögonblick" Inges granne är hennes bästa kompis och tillsammans har dom suttit i träd och druckit vin, seglat med parasoll och festat under bordet. Dom flesta motiven hon ritat av gummorna är sånt som hon gjort med sin granne på riktigt också. Snacka om sköna gummor! "Fantasin och nyfikenheten hör till de ädlaste kryddor, som borde användas dagligen genom hela livet, oberoende av hur gammal man är" säger hon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv