Balla Brudar #24 Wonderwoman!

Publicerad 2016-10-21 16:43:00 i Balla brudar,

Idag utses superhjältinnan Wonder Woman till hedersambassadör för kvinnors rättigheter på FNs huvudkontor i New York. Seriefiguren firar 75 år (och ska bli film igen 2017) och tanken är att hon som ambassadör ska belysa vikten av jämställdhet. Hon skapades av psykologen, feministen och uppfinnaren WM Marston och hans fru som tyckte det fanns för många manliga superhjältar. Den första tidningen kom 1942 och utseendemässigt är hon baserad på parets gemensamma älskarinna. Wonder womans mamma är Hippoyta, Amasonernas (antikens krigarkvinnor) drottning och hon växte upp som den främsta av amasonerna på deras gömda Paradisö. I vuxen ålder åker hon till den mänskliga världen som fredsambassadör med syftet att sprida kärlek och bekämpa skurkar. Med hjälp av sin speciella amazonträning kan hon fokusera sin mentala energi på att ge kroppen superstyrka och hon är inte alls främmande att använda sina förmågor på handgripligt sätt. Wonder woman kan flyga och är lika stark som Superman. Hennes vapen är det gyllene lassot (The Lasso of Truth) som tvingar den som binds med det att tala sanning. Marston var förresten med och utvecklade lögndetektorn så lassot inspirerades av det. Kring handlederna har Wonderwoman silverarmband att slå undan pistolkulor med och tiaran kan hon använda som ett sylvasst kastvapen. Så jag drar på min Wonderwomantröja och skålar för henne ikväll!

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv