Partytorsdag i Frankrike!

Publicerad 2016-11-22 22:13:00 i Europa, Wine and dine,

Den tredje torsdagen i november varje år är det fest i Frankrike. Då släpps säsongens första vin, Beaujolais Noveau, och det firas i flera dagar, främst i hemmaprovinsen Bourgogne. Vinet får släppas en minut över Midnatt enligt fransk lag, bara några veckor efter att druvorna skördats. Gamaydruvorna skördas för hand i området Beaujolais (i södra Bourgogne nära Lyon) och jäsningsprocessen/tillverkningsprocessen går snabbt vilket resulterar i ett rött  fruktigt vin som helst ska serveras lite kylt. Vinet kom till för hundra år sen ungefär som ett billigt partyvin man firade att skördesäsongen var slut med. Beaujolais Noveau är fortfarande kanske inget för vinsnobbar, det ska inte lagras utan helst drickas så snart som möjligt och passar lika bra till pizzan som gourmetmiddagen. Kul för mig att jag vann en flaska på vinlotteriet häromdan.
Bärig, ungdomlig smak med inslag av skogshallon, blåbär, skumbanan, körsbär och örter. Serveras vid 12-14°C som sällskapsdryck, eller till lätta rätter av ljust kött eller stekt fisk.”  På den mest kända festivalen, Les Sarmentelles, firar man släppet med stort party, fyrverkeri, musik, dans och såklart massa mat och dryck. Marknadsföringen av Beajolais Noveau drog igång på 70-talet först som en kul grej, men också för att göra en hype av det hela för att få in lite välbehövliga pengar snabbt direkt efter skörden var över. Nu tävlas det i vem som hinner få vinet till Paris och världen snabbast under slogan "Le Beaujolais nouveau est arrive"   

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv