Nere i Paris katakomber

Publicerad 2016-05-24 16:23:38 i Europa,

Efter att ha köat i någon timme på lördagkvällen, blev vi dom näst sista att släppas in i katakomberna i Paris precis innan stängning. Bland det läskigaste och mest fascinerande jag någonsin gjort. Katakomberna är ett nätverk av mer än 30 mil långa underjordiska tunnlar under stan. Tunnlarna skapades redan under romartiden när man bröt kalksten där. Men 1786 beslöts att man skulle börja använda katakomberna som gravplats och sen dess har man burit ner ungefär 60miljoner skelett och staplat benknotorna längs gångarna. Det är bara en liten del som är öppen för allmänheten, det tog ungefär 40minuter att gå igenom för oss, det räckte gott och väl. Måste erkänna att jag nästan fick lite panik när vi klättrat ner dom ca 180 trappstegen ner i underjorden, men väl nere var det väldigt vackert och respektfullt om än makabert. Det finns såklart hemliga ingångar som folk smiter in i ändå och katakomberna användes under andra världskriget. Det har till och med hållts konserter där..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv