Jaques Henri Lartigue

Publicerad 2016-03-03 14:22:00 i Konst,

Jag blir sådär nördigt lycklig när jag ser fina bilder. Kolla bara här på världen genom franske fotografen Jaques Henri Lartigues ögon. Han var 8 år 1902 när han  fick en kamera av sin pappa och började fota hej vilt omkring sig. Allra helst fotade han sin galna, bilracande, sportande och lekande familj. Samtidigt skrev han små noteringar till bilderna. När han blev äldre försörjde han sig som konstnär i Paris. Han var poppis bland tjejerna och gifte sig flera gånger, fruarna fick ställa upp som modeller. Men det var faktiskt först när han som 69åring reste i USA som han blev "upptäckt"  som fotograf. Efter en utställning på MoMa blev Jaques snabbt en av världens mest kända fotografer.
När Jaques dog 1986 donerade han alla sina verk till franska staten, fler än 10000 foton, 1500 målningar och 7000 sidor med dagboksanteckningar.  På  Fotomuseet Foam i Amsterdam pågår en Lartigueutställning just nu om ni blir nyfikna och har vägarna förbi där!  Voila!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv