Balla brudar #19 - Louise Bourgeois

Publicerad 2016-04-06 21:09:32 i Amerika, Balla brudar, Europa, Konst,

Förra påsken var vi i Provence och en av dom små byarna vi besökte var Bonnieux.   I den lilla klosterkyrkan Église Louise Bourgeois finns det flera galna konstverk designade av den lilla franska krutgumman med samma namn. Hon var en 1,5 meter lång stentuff fransk skulptör som flyttade till New York och var verksam i sin studio i Brooklyn ända tills hon dog häromåret 98 år gammal.
Louise växte upp i ett hem där pappan hela tiden påminde henne om att han velat ha en pojke istället och när han sen tog deras unga guvernant som älskarinna höll det på att ta knäcken på henne. Hon säger att alla verken  inspirerats av hennes dramatiska barndom. Redan 1945 hade hon sin första utställning, men det var först 1982 hon slog igenom på riktigt. Maman är hennes mest kända verk, en10 meter hög jättespindelhona i stål med sina marmorägg i en korg under kroppen. Maman är en hyllning till Louise egen mamma och det finns sex kopior utspridda i världen. Konsten hjälpte Louise att hantera sina starka känslor genom livet. "My emotions are inappropriate to my size and art is a guarantee of sanity. I have been to hell and back and let me tell you it was wonderful."

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv