Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll!

Publicerad 2015-05-22 11:35:00 i Allmänt,

Mitt under Andra Världskriget 1941 låg Astrid Lindgrens 7-åriga dotter Karin sjuk i lunginflammation och bad sin mamma pigga upp henne och berätta om Pippi Långstrump. Astrid började hitta på en historia  och när hon sen nåt år senare stukade foten och var hon tvungen att sitta stilla en period började hon skriva ner berättelserna. 21 maj är det 70 år sedan Astrid Lindgren gav sin dotter Karin det allra första maskinskrivna exemplaret av Pippi Långstrump. Jag älskar barnböcker och speciellt Astrid Lindgrens och har de flesta i min bokhylla. Ah jag minns hur gott min första Pippibok doftade när jag öppnade den. Jag har läst en massa poäng barnlitteratur på Universitet bara för att jag tycker det är så roligt och intressant! Hade de inte lagt ner kursen så hade jag väldigt gärna fortsatt! Men det blir ett besök till Astridmuseet i Näs i sommar i alla fall. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv