Hipsterbonden & Superkocken

Publicerad 2015-03-05 14:54:00 i Sverige, Wine and dine, to do,

Den här supercharmiga småländska bruden heter Lisa Lemke o är kanske den person som kommer få mig att vilja börja laga mat! Lisa är tv-kock sen länge (men jag har precis upptäckt henne) och har gjort flera kokböcker. Hon bor på en gammal prästgård i Skrea Backe utanför Falkenberg. När hon var liten drömde hon om att bli månskensbonde, alltså ha ett vanligt jobb på dagarna och vara bonde på kvällstid. Men nu kallar hon sig Hipsterbonde istället, en modern tjej som flyttat från stan till en gammalt renoveringsobjekt på landet och som jobbar på att förverkliga sina drömmar. Hipsterbonden har en massa kul djur, ardennerhäst, får, hönor o hund, vill göra bacon o hemmagjord äppelcider, men samtidigt också göra karriär och resa mycket. En härlig mix tycker jag! Förutom allt detta bedriver hon och hennes man en superpoppis helgpizzeria på sin gård, Prostens Pizza. som vi ska till i sommar. Hennes nya kokbok Lisa på Landet kommer förresten ut 17mars.

"Vi driver nämligen en lite speciell krog. För det första är den bara öppen två helger i månaden och vi tar emot bokningar för ca 50-60 personer per kväll. För det andra tar vi bara emot bokningar via mail och vi släpper våra tider ca 1-2 månader i förväg vid en viss tidpunkt som vi aviserar på vår facebook-sida någon dag i förväg.Sen har det på något magiskt vis blivit så att folk är helt tokiga efter att få käka roman-style pizza bredvid en gödselstack på Skrea backe. Vanvettigt, galet roligt och jag och Marcus får nypa oss i armen varje gång vi lägger ut nya tider. Oftast blir det fullbokat efter 1-2 minuter likt värsta rockkonserts-släppet"
Lisa har precis börjat videoblogga på Lantlivs sida  och kolla in hur galet mysigt dom har det hemma!

lisa lemkes kök, foto klas sjöberg

 
Lisas tv-kockskompis är superkocken Tommy Myllimäki som placerade sig som tredje bäst i världen i tävlingen Bocuse d´Or i Lyon häromveckan. Han är involverad i flera restauranger, bla Riche och Teatergrillen i Stockholm och Sveriges Lantbruksmuseum på Julita Gård. i Katrineholm (där han kommer ifrån). Men Tommy bor i Jönköping nu och driver flera restauranger där också, tex i nya kulturhuset Spira. Pappa tipsade om den hyfsat nyöppnade Sjön som ligger vid Vättern och det måste vi absolut testa nästa gång vi är där!
 tommy upplägg fisk och kött vid bordet-0070.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv