Remmar & Gummistövlar

Publicerad 2016-12-08 06:27:00 i Music,

Jag har alltid undrat hur det såg ut förr i tiden i stadsdelen Gårda. Nu vet jag det! I helgen var vi nämligen på julkonsert i Göteborgs Remfabrik. Det är en fabrik (idag museum) där nästan ingenting förändrats sen början av 1900-talet. Produktionen upphörde en dag i november 1977, personalen stängde av maskinerna och gick hem. (Ja jag veet, man vill gråta en liten skvätt). Nu väckte kören Rabalder fabriken till liv och spelade upp en helt fantastisk julmusikal bland maskinerna.  Det kändes precis som om man var med när fabriken var i full gång. Extra rörande blev det ju såklart när en gammal dam i publiken som varit en av fabriksarbetarna fick blommor och hyllades. Ok, då grät jag lite... Det är ju ändå snart jul.
En av låtarna kören framförde var Shosholoza, en sydafrikansk folkvisa, en av dom mest populära låtarna i landet som alltid spelas överallt. Den är en tåginspirerad låt och sjöngs först av gruvarbetare som åkte ånglok från Zimbabwe till Sydafrika för att jobba i guld- och diamantgruvorna. Arbetare och fångar sjöng den för att få arbetet att gå lite lättare - "som på räls". Låten är inspelad flera gånger, bla av Peter Gabriel och den är med på soundtracket till Invictus (ni vet Clint Eastwoods film) . Shosholoza är standard när "Gumboot dance" uppvisas.  Den är som det låter, en dans som dansas i gummistövlar. Numera visas den för turister men från början var det gruvarbetarna som hittade på den som ett kommunikationsalternativ eftersom det var förbjudet att prata medan man jobbade. Så när dom slet med vatten upp till knäna i gruvorna stampade dom i marken (gummistövlarna hade ofta bjällror) och skapade på så sätt olika koder för att kunna kommunicera med varann. Nu ska jag hem och digga!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv