17 timmar i Karlstad

Publicerad 2016-09-13 07:00:00 i Konst, Roadtrip, Wine and dine,

Det är så roligt att åka på roadtrip och utforska Sverige! Vi tog en tur till Karlstad, passerade galet vackra blå blåklintsfält. Målet var Lars Lerins konsthall Sandgrund som visade sig vara helt fantastisk! Vilka målningar!! Han vann ju dessutom pris häromdagen för årets tv-personlighet förresten. Väl värt!
Bredvid Sandgrund ligger Värmlands museum som hade en utställning med Tummen, Lilla Anna o Långa Farbrorn, så då swishade vi in där också.
Vi hade bokat bord flera veckor i förväg på Br Olssons Elektriska, en restaurang jag tyckte såg väldigt fräck ut. Men när vi väl kom dit visade det sig att dom hade stängt för renovering. Väldigt snopet!  
 Så vi vandrade vidare och hittade Brasseriet vid Stora Torget istället. Det är jag väldigt glad över! Den torskryggen med confiterad äggula, rotselleri och rostade mandlar jag åt där går upp på topp-tio-listan av godaste middagar ever! Blir hungrig bara jag tänker på det!! Och goda cocktails gjorde dom också!
Vid Stora torget låg apoteket men det brann ner i den stora branden som ödelade en stor del av Karlstad 1865. Apotekaren Lorenz Kaijser byggde upp apoteket och blev en känd profil i stan. På samma ställe ligger nu Apotekare Kaijsers köksmingel. Vi testade deras cocktails också såklart (whisky sour med björnbär har jag för mig att det blev) "Hade jag varit rabiat nykterist så hade jag inte velat ha mitt namn på en krog. Men det är jag inte så det här tycker jag var roligt. En positiv överraskning", säger Lorenz barnbarnsbarn Hans Kaijser 78 bast.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv