Speakeasy, skelett och cocktails

Publicerad 2016-10-14 12:44:00 i Europa, Wine and dine,

Under Förbudstiden (1920-1933) var det förbjudet att tillverka, transportera och sälja alkohol i USA. Men människorna ville inte ge upp sin livsstil och fortsatte dricka i smyg. Det startades upp hemliga partyställen överallt, sk Speakeasy barer. Dom kallades ibland för Blind Pig eller Blind Tiger också. Barerna hade ofta dolda ingångar och man drack ibland drinkar i kaffekoppar för säkerhet skull. När förbudet sen upphävdes försvann dom flesta speakesyställena. Nu har det börjat poppa upp retrostylade speakeasycocktailbarer över världen igen och det är kul. Känns spännade att leta upp dom enkla ingångarna där man ibland måste ringa på för att bli insläppt. Ljust och fräscht är inget för mig.

Jag vet inte om man kan räkna The Viktor Wynd Museum of Curiousties, Fine Art & Natural History i East London som en Speakeasy bar, men den är definitivt annorlunda. Kanske lite magstarkt men man måste ju bara gå dit!  Viktor Wynd hade tidigare en Little Shop of Horrorsbutik som specialicerade sig på uppstoppade djur och andra osmakliga skumma prylar. Samtidigt drev han ett seriöst konstgalleri på en annan adress.  Men nu har han alltså samlat allt under samma tak och skapat en helt egen värld. I hans curiousity cabinet/museum finns också en bra cocktailbar där det anordnas drinkkurser ibland. Wynd håller i The Last Tuesday Society som organiserar litterära events och helt galna fester. Dom anordnar också biologilektioner där man får klappa ormar och grodor ibland. Nåt för SkansenJonas kanske? Eller för mig? Ska ni hänga med? Måste dit och ta en cocktail iallafall. Kolla in MessyNessys inlägg och fascineras. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv