Balla brudar bakom baren #23

Publicerad 2016-10-14 08:50:00 i Balla brudar, Wine and dine,

Whohoo!! Oui! Vad kul! För första gången gick World Class Bartender of the Years pris till en tjej. Franska Jennifer Le Nechet vann den fyra dagar långa cocktailtävlingen där smak, teknik, personlighet, spritkunskap och stresstålighet bedömdes. 10000 tävlande bartenders var dom från början men Jennifer plockade hem pokalen. Snygg är hon ju också såklart! Hon älskar Old Fashiondrinkar och jobbar till vardags på Café Moderne i Paris som förutom cocktails tydligen är duktiga på meatballs.I denna intervjun snackar hon om cocktailtrender just nu. Food Pairing, som innebär att para ihop mat med cocktail, istället för vin.  Och det lite lurigare Fat Wash, där man blandar fett med sprit, tex fois gras i en Old Fashion med bourbon eller tequila med chorizo…Då tror jag att jag föredrar sötare Cocktail Desserts istället. Skulle mer än gärna beställa en drink blandad av henne!
Det finns ju vrålduktiga och intressanta tjejer i baren i Sverige också! Madeleine Rapp kammade hem bästa bartendervinsten häromåret. Hon började på en krog i Örebro och kunde inte ens öppna en vinflaska till en början, men blev inspirerad och lärde sig snabbt. Hon har jobbat hos flera av mina cocktailfavoriterna Tweed, Tjoget och Nytorget 6 i Stockholm. Hon älskar tequila och skulle kunna dricka Margarita på mezcal resten av livet. Tillsammas med sin bästa kompis Josephine Sondlo startade hon upp baren på Svartengrens. Båda tjejerna är tequilatokar och stack till Mexico på äventyr och kom tillbaka med inspiration till boken "Tequila och Mescal -Mexikanskt brännvin"  som kom för nåt år sen. "Varför arbetar du som bartender? Jag väljer det korta svaret. För att det är det bästa jag vet"  Nu blandar hon drinkar i New York på Dead Rabbit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv