Je porte bonheur!

Publicerad 2016-05-03 21:10:10 i Allmänt,

Den första maj var det liljekonvaljens dag i Frankrike och det är tradition att ge bort buketter med liljekonvaljer (muguets) till varann. Det stod blomsterförsäljare i varje hörn i hela Paris.  Dom små klockorna symboliserar våren och ska bringa lycka, buketter har ofta en liten lapp där det står "Je porte bonheur" (jag bringar lycka). För att lyckan ska bli fullständig ska varje stängel tydligen ha 13 blommor, men man blir ju så lycklig ändå av dom underbara blommorna.  Vilken härlig tradition! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv