Bahytter och cowboyhattar

Publicerad 2016-04-07 14:59:00 i Amerika, Film o tv,

Lilla Huset på Prärien ska bli film! Abi Morgan har skrivit manus och hon brukar få till tuffa tjejer i sina filmer så detta ska bli kul. Jag älskade serien och får fortfarande rysningar när jag hör signaturmelodin. Och ja, jag har en bahytt... Strax före jul släpptes en nyutgåva av orginalbiografin "Pioneer Girl" av Laura Ingalls Wilder. Den kom 1930, var en ganska mörk historia om nybyggarlivet och var tänkt för en vuxen publik, men refuserades och gjordes om till en serie ungdomsböcker istället. Nu har den alltså släppts igen i en begränsad upplaga som sålde slut direkt såklart.  Dessutom har Melissa Gilbert, som spelar Laura Ingalls, också släppt sina memoarer för nåt år sen, "The Prarie Tales". Nu har hon släppt en kokbok också "My Prarie Cookbook" med recept från serien, bilder och berättelser från inspelningarna. Nu kan vi äta som Charles Ingalls!
Seriens Laura Ingalls levde fattigt men lyckligt med familjen och vännerna i Walnut Grove. Melissa själv blev bästa kompis med seriens elaka Nellie. Hon blev superkändis i Hollywood och hade ett stormigt privatliv där hon festade med the Brat Pack, dejtade Tom Cruise och Billy Idol. I tonåren förlovade hon sig med Rob Lowe men han dumpade henne några år senare.
Lilla huset  på Prärien utspelar sig i Minnesota och har fortfarande en massa aktiva fans sk Bonnet heads som varje år ses där på festivalen Laurapalooza. 
Min andra älsklingsserie från den tiden är som ni vet Familjen Macahan. Den spelades också in på slutet av 70-talet och utspelar sig under Amerikanska Inbördeskriget på 1860-talet.  Den var så spännande. Luke Macahan var det snyggaste som fanns och Zeb coolare än cool. Bruce Boxleitner gifte sig sen med seriesyrran Laura,  Kathryn Holcomb, dom höll ihop i tio år och har två barn ihop innan han träffade Melissa Gilbert. Tänk, Luke Macahan och Laura Ingalls blev ett par och äktenskapet höll 1995-2011. A match maid in Vilda västern! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv