Juke joints

Publicerad 2015-10-29 10:15:00 i Amerika, Music,

Några minuters bilväg från Clarksdale ligger Hopsons fd bomullsplantage som numera är Söderns coolaste hotell, Shack Up Inn. Det var fullbokat nu men vi var där och kollade runt en sväng. Man bor i gamla primitiva shacks som förr i tiden inhyste dom bomullsplockande familjerna som jobbade där.  Det finns hur mycket intressanta gamla prylar som helst. På plantaget finns nybyggda juke jointen Chapel Bar. 
En juke joint var de svarta arbetarnas partyställe som ofta låg i i utkanten av plantagen eller städerna där man kunde gambla, spela blues, dansa, dricka och festa. Det var små och i dåligt skick men det festades ganska vilt. Samhället var ju segregerat och dom svarta fick inte gå till samma ställen som dom vita. Idag finns inte så många av dom ursprungliga juke jointsen kvar. Det enda som finns kvar inne i Clarksdale är Reds, vi vågade oss dit en sväng och lyssnade på ett band som spelade. Trots att det var fullt av turister nu så kunde man ändå känna av hur det måste ha varit förr i tiden. Andarna vilar över stan helt klart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv