En blå soffa i Mississippi

Publicerad 2015-10-28 20:18:00 i Amerika, Music,

För vissa är det Eiffeltornet eller Big Ben som är med på must-see-listan. För mig har det länge varit en blå soffa i Clarksdale Mississippi. Här är den! Den står utanför bluesklubben Ground Zero. En av delägarna till klubben är Morgan Freeman som bor på en stor hästranch några mil från stan. Clarksdale som är en liten, sliten stad lockar bluestokar från hela världen. Det anordnas flera stora bluesfestivaler varje år men det saknades ett ställe som håller öppet varje dag så Freeman såg till att styra upp det och öppnade alltså Ground Zero i ett gammal bomullsförråd för några år sen. Vi var där nu, åt stekta gröna tomater, lyssnade på blues och snackade med dom andra gästerna. Overkligt och riktigt roligt!
I korsningen utanför Abes BarBQ sägs det att blueslegenden Robert Johnson sålde sin själ till djävulen.
Stan kändes väldigt öde nu trots att det laddades för King Bisquit's bluesfestival. Man undrar ju hur det såg ut när stan var i sin forna glans innan alla begav sig iväg. Så mycket historia i stan att det knakade i väggarna och gav rysningar i hettan. Det var omkring 30grader varmt nu.
Vi var bara i Clarksdale en natt men hade behövt stanna mycket längre för att mer hinna se mer av omgivningarna och bluesen. Vilken intressant stad!
Ses snart igen Clarksdale! Bye Y'all!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv