AOP & IGP & VdF ?

Publicerad 2015-04-20 16:27:00 i Europa, Wine and dine,

Det är så spännande med vinvärlden tycker jag men lurigt att hänga med i snacket ibland så jag läste på lite.
Blekrosa (lökfärgat säger fransmännen) rosévin från Provence är bättre och populärare än nånsin just nu och vi testade en hel mängd fanstastiska under semestern . 80% av allt vin som görs i Provence är rose. En vanlig missuppfattning är att rose produceras genom att man blandar rött och vitt vin, men inom EU får rosé endast göras av blå druvor.  För att garantera produktion och kvalite delas franskt vin enligt lag in i tre olika klasser.
 
1:AOC/AOP- Skyddat ursprungsbetecknat område (Appellation d'Origine Protégée)
Detta är den högsta klassen och dom AOP/AOC områdena är koncentrerade på tolv vinproducerande regionerna Alsace, Champagne, Loire, Bourgogne/Beaujolais, Bordeaux, Rhône, Jura, Savoi, Sydvästra Frankrike, Provence, Langeudoc-Roussillon och Korsika. 
 
2:IGP: Skyddad geografisk beteckning (Indication Géographique Protégée) / franskt lantvin (tidigare VdP)
Oftast enklare viner, men är liksom AOC/AOP ursprungsbetecknade. Dessa viner är oftast mycket prisvärda och behöver inte vara sämre än dom från högre klassen.
 
3:VdF: Bordsvin Vin de France
Den lägsta klassen, enkla bordsviner utan geografisk beteckning. Här finns några få restriktioner, man måste använda godkända druvor och alkoholhalt på minst 8,5%.  Står det druva och/eller årgång på etiketten så måste minst 85% av vinet vara av sådant slag. Det får däremot inte stå någon ursprungsbeteckning annat än att vinet kommer från Frankrike.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv