Äventyr i Det stora Blå

Publicerad 2014-10-27 16:41:00 i Amerika, Film o tv,

Fridykning (APNEA) är en tävlingssport som går ut på att vara under vatten så länge som möjligt utan andningshjälpmedel. Man kan tävla i flera olika kategorier, tex ligga helt stilla, simma så långt som möjligt eller så djupt som möjligt med eller utan fenor. I veckan tävlade Anneli Pompe i konstant vikt (CWT) där man med fenor simmar så djupt som möjligt längs en lina utan hjälp av någon extra tyngd. Hon lyckades komma ner till 90m djup och upp på 2.40min! Världsrekordet ligger på 124m. Helt galet!
När filmen Det stora Blå kom i slutet av 80-talet blev jag och min kompis Lisa helt besatta av den och såg den hur många gånger som helst. Det var ju före Googles tid så vi lånade alla böcker vi kunde komma över på bibilioteket och lärde oss allt vi kunde om delfiner. Vi satt ett helt sommarlov och skrev uppsatser och planerade hur vi skulle bli marinbiologer i framtiden så att vi fick hänga med delfiner hela tiden.
  
 
No Limit (NLT) är en kategori inom fridykningen som man inte tävlar i utan där man bara kör separata rekordförsök. Det är NLT de håller på med i Det stora Blå (fridykaren åker ner i djupet med hjälp av en släde men får hjälp upp av en ballong med luft). Filmen är baserad på vänskapen och rekordtävlingen mellan de båda fridykarna, franske Jacques Mayol (1927-2001) och sicilianske Enzo Maiorca (1931). Enzo var den förste i världen att dyka mer än 50m utan syre och satte många världsrekord i NLT på 60-70-talet. Men Mayol (på bilden)  var den första människan att dyka mer än 100m och han kallades "den mänskliga delfinen". Hans passion för delfiner började när han i 20-årsåldern och jobbade på ett delfinarium i Miami. Där blev han nära vän med en delfin som man simmade med varje dag. Genom att imitera delfiner lärde han sig att hålla andan länge och blev känd över hela världen för sin andningsteknik. Mot slutet av sitt liv tappade han tyvärr livsgnistan och ville inte dyka mer. Han drabbades av depression och tog till slut sitt liv.
Innan Det stora Blå följde jag den kanadensiska tv-serien Äventyr i Bukten där pappan (som var marinbiolog i Vancouvertrakten)  tillsammans med sina coola tvillingar Jonah och Nicole hela tiden hamnade i olika farliga situationer bland delfiner, späckhuggare och miljöbovar.
 
Jag åkte till Canada första gången och hälsade på min kompis på sommaren när jag  var 20år. Vi tittade på Rädda Willy, blev hypertaggade (suprise!) och bestämde oss för att åka till Vancouver Island och titta på valar några dagar senare. Det var ju så grymt spännande! Vi trodde våra hjärtan skulle hoppa ur kroppen när fyra späckhuggare kom simmande mot vår lilla turbåt. Precis innan de var framme vid oss vände de och simmade uppochner med ryggfenan neråt och kom upp på andra sidan båten. Haha man kunde nog höra våra knän skallra och vi insåg nog att vi kanske trivs bäst på land ändå. 

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2014-10-31 11:28:58

Åh, tittade också på Äventyr i bukten, och ville verkligen åka till Vancouver!

Svar: Visst var det bra! Jag visste att det var fler lättflörtade därute än jag :)
ladylyckhem.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv