Thanksgiving

Publicerad 2014-11-27 06:00:00 i Amerika,

Idag är det Thanksgiving och hade vi bott i USA så hade vi firat ordentligt och varit lediga idag (imorgon också för den delen). Imorgon är det dessutom Black Friday, klämdag och årets största shoppingdag då dom flesta börjar julhandla. Det var Abraham Lincoln som på slutet av 1800-talet bestämde att man skulle börja fira Thanksgiving den fjärde torsdagen i november varje år. Men det har egentligen firats sen 1600-talet då de första immigranterna anordnade en fleradagars tacksägelsefest till Guds ära (efter flera svåra år till slut ha fått sin första riktiga skörd). Numera är det ugnsstekt kalkon med fyllning som står i centrum på festbordet. Till det serveras potatismos, sötpotatis, gröna bönor och pumpapaj. 
(nedan bild från Hellmans middag som Cramby lagade för något år sen på läckra Watz i Stockholm)
 hellmannstg-44
Varuhuset Macys anordnar sen 1924 en stor Thanksgivingparad på New Yorks gator varje år.    
 
Efter Thanksgiving är det traditionellt fritt fram att börja julpynta så nu plockar vi fram jullådan och frossar i pynt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Jag äger en hel massa cowboyboots, har en brun häst och en röd liten stuga. Jag älskar att resa och blir lycklig av mat och pynt. Kan inte leva utan musik och jag blir inspirerad av det mesta runt omkring mig.
Detta är min blogg.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv